Tidigt för Tinka

Tänka sig att NU - 22:00 - ska jag gå och lägga mig... tror inte detta har hänt sedan lågstadiet! Jag ska ruscha igenom alla iordning-görar-sysslor men sedan blir det bums i säng! Jag har varit otroligt duktig och har packat upp- och undan allt från Varberg samt allt annat skräp som krälade omkring på golvet. Skolväskan är packad och klar. Det ligger fyra äpplen klara för att packas ner till första skoldagen. Tofflorna ligger prydligt placerade ovanpå den dysfunktionella vågen som står under nattygsbordet.

Följande är kopierat från http://www.dn.se:


"Publicerad 19 april 2005


Nattduksbord eller nattygsbord

Fråga: Heter det nattduksbord eller nattygsbord?

Svar: Ett av vårt språks otydligast artikulerade ord är ett som de flesta har lärt sig innan de kunde stava och som i tal brukar låta som /nattuksbord/. Därför råder viss osäkerhet om hur ordet ser ut i skrift - nattduksbord eller nattygsbord?

Ordböckerna är eniga: den riktiga varianten är nattduksbord.

En nattduk var en broderad duk som man satte sina toalettsaker på, och den äldsta betydelsen hos nattduksbord är just 'toalettbord'. "Vid nattduksbordet ständigt sitta, och träget uti spegeln titta, ... Det är uti vår ungdoms smak", skriver fru Lenngren på 1700-talet, glömsk av sin egen ungdoms alla tiders ungdoms smak.
Carl Gustaf Tessin skriver att "ett vid smink vant fruntimmer blyges för sällskap, innan hon suttit för nattduken", det vill säga målat sig."

: Slut på citat.

Detta skiter jag fullständigt i för tillfället!
I detta nu skall jag bruka mina toalettattiraljer. Sedan skall jag placera mig i min bädd och slumra in i djup dvala fram till arla morgonstund då det bär av mot universitetet. Oboy, oboy, oboy!!

PUSS!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0