Speciella kunder... eller precis som det ska vara...


Det var en dam som kom till kassan tillsammans med sin man. Hon pratade finska med honom och varje ord lät som en svortdom. Hennes röst var hård och vass och det lät som att orden skrapade och rev i halsen när det kom upp. Jag säger hej när hon har slutat prata med mannen. Jag förstod att hon kunde svenska men det som skedde blev ändå en mindre omvälvande händelse i kontrast till hennes föregående våldförelse på det finska språket. Till min förvåning svarade hon med honungslen svenska utan minsta hårdhet i sin stämma och utan något bevis på att hon var finsktalande. Det var som att byta sin toalettpapper från rivjärn till bommull.


När en pojke går runt och upprepar en fras och man hör det genom hela affären mer än en halvtimme kan jag undra vad för traumatisk upplevelse pojken har upplevt... särskilt när han under hela denna tiden går runt och kramar ett oboypaket.


Nej, det går inte att lägga i pengarna på tvären...


Titta Markus... här är Sarek-brödet!


Bönder är så klyshiga. Men en sak som du kanske inte förknippar med bönder är alla skador!? Deras armar är alltid fulla av större småsår... men det är inte det värsta. Jag brukar rysande sitta i kassan och fundera på hur ett par fingrar på nästan varje bonde saknas... hur de måste ha hamnat i skärbladen på någon tröskmaskin och flygit iväg över åkern för att aldrig återses... förutom kanske i något vetemjölspaket någonstans i Sverige...


Skylten som pojken pekar på är inte så gigantisk som på bilden... den är egentligen bara två dm lång. Pojken pekade på hjärtbilden och sa "Där är du och pappa!". Då skrattade mamman (kvinnan med påsen) och sa "Ja, vi är jättekära.". Pappan (mastodonten med pannbenet) skrattade och såg på sin fru, sedan gick de ut hela familjen.


Mellan mig och kunden finns en liten avställningsplatta som ursprungligen (innan myntmaskinen) var till för att lägga pengarna på. Där brukar jag ställa varorna åt kunden ifall de har små- eller få varor så att jag lämnar bandet fritt för andra kunder. Se var pilen pekar på bilden så förstår du vilken platta jag menar. Iaf så måste det vara någon osynlighetsbubbla runt den plattar för min avställning av varorna där - mitt framför ögonen på kunderna - resulterar i mer än 50% av fallen i att kunden förvandlas till en irrhöna. De går förvirrat omkring och ser - först på bandet - och sedan i luften efter sina varor. Jamen, självklart. 'Här har du dina varor. Jag stället dem i luften bakom dig.'...

Kommentarer
Postat av: Johan

ååå underbara beskrivningar :D

2008-08-20 @ 12:17:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0