Sommar, sommar, sommaaar (8)

 

Kommentarer
Postat av: Mr Tias



Sommar ... kanske det, kanske var det mysigt att sitta två timmar i solen men jag blev ytterst bitter när jag gick igenom ett mail i dag. Så sommar, tja ... kanske kan vara skoj.



Bittert var ordet. När man kräver ut ansökningshandlingarna från tjejen som fick jobbet på SCB i Örebro blir jag ju inte så himla glad. Det måste ha varit väldigt nära att jag skulle ha fått jobbet.



Till att börja med så har vi läst exakt samma magisterutbildning vid Stockholms universitet, jag med inriktning på statistik och hon mot sociologi. Sedan har hon förstås en grund som består av genusvetenskap, sociologi, samhällsvetenskap och liknande medan jag har naturvetenskapliga ämnen.



Fick höra att hon fick tjänsten då hon hade erfarenhet av prognoser (av befolkning). Här räknas då en termins praktik på SCB i Stockholm in och arbete på Västerås stads utredningskontor in. Visst har hon en viss mer erfarenhet än mig, men jag tror knappast att det är så himla mycket hon hunnit lära sig på i Västerås då hon arbetar där sedan februari 2008 - dvs hon har inte ens arbetat där i ett halvår! Och enligt uppgifterna ska hon jobba vidare där till februari 2009.



Den kunskapen hon fått in på ett halvår på Västerås stad och sin praktik på en termin slog alltså ut mig. Här kommer en tjej som är 11 år yngre än mig som kommer precis från universitetet och tar ett drömjobb för mig och arbetsgivarens resonemang är - hon har större kvallifikationer på området befolkningsberäkningar än du.



WTF - det här är inte rättvist. Det är inte roligt att vara 70-talist och aldrig få chansen att arbeta. Skulle fan hellre göra FN-tjänst i Irak och riskera att skjutas än att gå arbetslös i höst.



Det är ju rent djäkla nonsens att hon ska ha en så mycket större kunskap än mig, och om hon nu har det så borde mina mer än sju års studier göra mig djäkligt van att plocka in kunskaper kvickt. Snacka om att jag är djävligt bitter just nu.



Men ... jag är ju inte långsint - så det rinner av mig, snart. Och då kommer jag att kunna njuta av sommaren igen - kanske.

2008-07-09 @ 16:13:38
URL: http://mrtias.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0