Att baka på känn

Okej! Jag håller på och bakar med ett nytt glutenfritt mjöl... Jag började baka och upptäckte snart att det skulle bli MYCKET spännande att se OM det skulle bli något slags bröd över huvud taget!!! Först skulle man hälla i 500 g mjöl. I påsen fanns 1000 g. Jag hällde alltså i UNGEFÄR/TYP/KANSKE hälften. Sedan skulle man ha i 30 g smält margarin. Det hade jag inte. Så jag hällde i nöstan 1 dl rapsolja. Sedan skulle man ha i 1 dl mörk sirap. Det enda som fanns hemma var lite ljus sirap i botten på en flaska som gick ut 2005. Jag slängde den och hade i en stor sked honung och hällde i lite mera rapsolja. Sedan skulle man ha i 30 g jäst. FUCK! Jästen slängde jag i fredags för den gick ut 30 okt. Jag hällde i 3 dl ljummet vatten som man skulle och lite pumpafrön och så drog jag på mig kläder och sprang till affären. Jag köpte ett stort paket russin och en dubbelpåse med långvarighetsjäst (2x50 g). Jag sprang hem igen och hoppades att vattnet inte hade svalnat för mycket. Jag hällde i russin och jäst (typ lite mer än halva paketet...?)! Sedan rörde jag runt, hällde i lite mer vatten och rörde runt. Det var vid det här laget slajmigt och hade en konstig vitgrå färg. AJA!!! Skit samma! Får se hur det blir! =D Nu ska det ligga i typ en kvart till och "jäsa" eller vad den gör nu... får se! Sedan ska den in i ugnen långt nere på 200 grader. Det intressanta som stod på mjölpåsen var "... stek långt ner i ugnen...". Stek???? Aja! Jag rapporterar sedan om hur det går!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0