Flickfavorit bland arabtalande


Han här är tydligen nån slags flickfavorit bland syrianer (och liknande). Efter att ha levt hela mitt liv i Södertälje förstår jag att han sjunger "ejfkbjwgelbweglb älskling elifglweibgew älskling fueb älskling lfehgihwg älskling...." (8)

Habibi = älskling

När jag var liten så hade vi MBC som är en kanal för arabtalande. Jag minns att jag gillade att bläddra förbi ibland för reklamerna var så härliga och utomlandsiga. Jag minns att det var nån juicereklam med en man och hans son. De var utomhus och det var varmt och utomlandsigt och så fick sonen en påsförpackning med juice har jag för mig. Och pappan hade en sån där kökshanduksaktig duk över huvudet. Kufiya heter det.



Den knyts ofta på huvudet med ett svart rep av kamelhår för att skydda frånsol och vind. Beduiner - ett ökenlevande nomadfolk - är flitigare användare av detta. Den kan användas - som på bilden ovan - knuten för ansiktet för att kunna dölja sin identitet. Det är faktiskt från kufiyan som palestinachalen härstammar!!

Iaf hade han i reklamen en sådan på sig... fast verkligen rutig ecakt som en kökshanduk - det är tydligen ett väldigt vanligt mönster. Jag tyckte det var så flummigt när jag var liten.

Och så fanns det massa arabiska såpoperor! De var sååå roliga att titta på om det inte gick nåt annat på TV. Allt var fantastiskt överdrivet och de filmade så roligt. Jag ska kolla på youtube om jag hittar så jag kan visa vad jag menar!

Nää, jag hittade inte. Men iaf minns jag en gång när det satt en familj som var upprörda kring ett bord och de kunde inte sluta klippa mellan allas ansikten medan någon helt annan pratade. Och det såg så kul ut. Alla var så upprörda och vände och vred på huvudena och utstötte läten hela tiden. Det var fantastiskt underhållande!!! Synd att jag inte kan förklara bättre!!! Nu ska jag göra min klar för jobbet!!

PUSS!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0