Södertälje, vad är en svensk!?



Jag såg nyss det här programmet på 4an. Jag - som bor i Södertälje - blev faktiskt rörd och kan säga att jag faktiskt fick lite tårar i ögonen i slutet. Jag har på senaste tiden läst böcker som har handlat mycket om folk från arabländerna och där runtom. Jag känner att jag utifrån allt jag läst och hur situationen är här i södertälje... att vi inte ger personer med utländskt ursprung en riktig chans. Men också att de inte ger "oss" en chans... om jag nu ska generalisera saker och ting.

Det som jag blev så sorgsen över är hur bra vi skulle kunna ha det i symbios... i balans med varandra. "De" fick vara de som de vill vara och "vi" fick vara de vi vill vara. Med fullständig acceptans av varandras kulturer. Men jag tycker att det är synd att många av de äldre invandrarna inte vill(?) lära sig svenska. Vi måste börja se varandra....

Oh well! Nu tappade jag all ork jag hade kvar. Jag kan bara tacka gudarna för att jag inte jobbar imorgon!!!

Kommentarer
Postat av: David

Jahaja, låter intressant. Det programmet ska jag kolla på.



Lyssnade förövrigt på P3 idag, eller om det var på P1 igår, om integration. De tog upp svenskar som flyttat till andra länder, och de fick berätta hur de anpassat sig till det nya landet. Eller rättare sagt, de hade inte anpassat sig alls. Och framförallt intressant att de bodde tillsammans med andra svenskar om det gick, lagade sina maträtter och var dåliga på att ta kontakt med "infödda". Å de hade dessutom bara flyttat till länder som Frankrike, Tyskland och andra med ungefär samma kultur.

2009-06-04 @ 00:33:07
Postat av: Jenny

Mmm det där "vi och dom"-tänkandet är farligt.

Det är ju lite sånt här jag läser om :)

Så tråkigt när man tänker på att det SKULLE verkligen kunna vara bra. Och givande.

Typiskt människor att bara bry sig om sin egna grupp.

2009-06-04 @ 09:44:17
URL: http://whatitfeelslikeforagirl.blogg.se/
Postat av: Johan

kollade just på den själv på tv4play (störande reklam dock!!) Intresant dokumentär, ska nog lyssna på hnm på lördag :)

ska ni?

2009-06-04 @ 15:04:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0