Hummus mummus


Jag har gått runt och varit ovanligt hungrig efter frukosten - havregrynsgröt m. tillbehör - och kände äntligen att NU kan jag göra lunch!! Fast jag visste (trodde) att jag inte har nån mat hemma. Jag kikade in i frysen och upptäckte till min förvåning att jag hade quornbitar och lax!!! :| Jag tänkte att quorn är enklast att laga och så tog jag ut spaghettipaketet... men det var tomt sånär som på ca 20 strån spaghetti... worthless. Jag såg att det fanns en dl jasminris kvar och så såg jag de fem burkarna med krossade tomater som har stått  skafferiet i en evighet. 'RIS MED QUORN-TOMATRÖRA!!!' tänkte jag. Så såg jag de undvikna kikärtorna och tänkte att NU kunde jag prova på att göra hummus och det gjorde jag!!!

Katinkas hummus (PS: totalt egenpåhittat recept)
- 1 burk kikärtor
- 3 vitlöksklyftor (ta två om du vill undvika mammas... "wow... OJ, det var vitlök i ja!!")
- Några skvättar grädde (så det blir önskad konsistens)
- Trocomare (eller annat örtsalt) till önskad salthalt

Mixa allt eftersom du lägger i ingredienserna. Mixerstav går lika bra för det använde jag

Mmmm, gott är det. PS: Hummusen räcker som tillbehör till ca 4-6 portioner... om inte mer. Jag åt hälften till bara EN portion och det var "lite" överväldigande... men faaasligt gott!!

Nu ska jag borsta tänderna och knarka tuggummin så att jag vågar andas på mina kunder när jag ska jobba sedan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0