Dag 8 på resan - Rothenburg ob der Tauber

3e dagen i Rothenburg ob der Tauber bestämde vi oss för att besöka ett av stadens historiska museum. Där fanns MYCKET att titta på!!!
 
 
Speciell nattvardsbägare för besmittade
 
Sjukt stort hänglås från 1537
 
Tydligen var det absolut vanligast att hushållerskor själva skaffade sig kyskhetsbälten för att slippa bli våldtagna av husbonden
 
Kulmagad riddares rustning
 
En bok med illustrationer över de olika klasskikten i samhället
 
Små tjocka svärd för närstrider
 
 
Fingrarna var sjukt smala så jag fattar inte hur någon fick in sina fingrar i den!!
 
Den här puffran däremot...
 
Stackars stackars alla hästar!! :(
 
handgranater från 1600talet
 
 
Livsmedelshylla med ett nummer för varje livsmedel
 
Kassa. Lite charmigare än de som jag idag jobbar i
Nappflaska! :P
 
Krutväska
 
Fråga mig inte för jag vet inte
 
David blev förälskad
 
Väl ute i stan hittade vi en katt som jag självklart var tvungen att ta kort på
 
... två gånger
 
På kvällen åt vi på en restaurant som hade en massa tennsoldater i ett stort vitrinskåp. David frågade vår härlige italienske kypare om det och så kom han och visade oss sin tennsoldatsask. Han brukar åka till Italien varje år och sälja saker på loppmarknad.
 
Efter ett tag visade han även väldigt hemligt dessa emblemen. Men det var väldigt hych-pych om dem... självklart
 
Sedan såg vi (jag) EN KATT TILL!!! :D
 
På vår sena promenad genom stan leddes vi av ljudet av skratt och musik till ett festområde utanför stadsmuren där det sjöngs tysk musik i lederhosen. Fantastiskt och alla var glada och tyska!
 
Jag passade på att som vanligt ta kort på folk jag inte känner

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0