Polis polis potatisgris

image250
 
I söndags morse när jag var på väg ner på stan - längs Birkavägen - för att ta 08-bussen ut till enhörna så blir jag stoppat innan de fula bruna höghusen och ortodoxa kyrkan. "Nä, den här vägen får du inte gå" säger en polis till en tjej som går framför mig. I korsningen (innan Birkavägen) - där jag befann mig - stod en fet klunga med olika slags polisbilar och ett någon ambulans och poliser självklart! 'Jaha' tänker jag och börjar gå nerför en backe för att ta en omväg. Jag blir nyfiken och låter mig själv störa en polisman som ser lite upptagen ut. "Ursäkta... vad är det som har hänt?" frågar jag. Han står ett par sekunder och ser lite ut som om han suger på en ovanligt hård och sur karamell och sedan säger han med seg inledning men med eftertryck "... vi ska göra en insats!". 'Jaha... som jag trodde. Det är en hemlis' tänkte jag och gick vidare. Jag gav den andra tjejen lite instruktioner om 751an och när jag kom ut vid backen ner mot Östra Zoo så ser jag en ensam plisbil med en poliskvinna bredvid. 'Ånej' tänker jag och frågar "Kan jag gå den här vägen?" och pekar ner mot Östra Zoo och bron. Poliskvinnan (kanske 25 år) fattar att jag redan har råkat ut för hennes kollegor skrattar hjärtligt och säger "Jaadå" och skrattar lite till.

Nu har jag iaf fått reda på vad det handlade om:


[Hotade män med gevär - från lägenhetsfönstret


Den 40-årige mannen ansåg sig störd av de två männen på gatan utanför hyreshuset.
Därför slet han fram ett gevär.
40-åringen anhölls senare.


Vid femtiden i söndagsmorse befann sig två män 27- och 28 år gamla på Birkavägen. Männen stod och pratade med varandra.

En 40-årig man som bor i en lägenhet i ett intilliggande hus uppskattade inte alls männens närvaro.

Efter tjafs männen emellan slet 40-åringen fram ett gevär och ställde sig i fönstret. De två männen på gatan kände sig hotade och larmade polis.

Polisen grep 40-åringen och beslagtog geväret. Åklagaren valde senare att anhålla honom. Mannen är inte känd av polisen.

- Det är klart olämpligt att ta fram ett gevär, säger Joakim Odell, stationsbefäl vid Södertäljepolisen

Efter förhör fick 40-åringen gå men är fortfarande misstänkt för olaga hot.]

(utdrag från länstidningen)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0