Det är som att det är jag som har skrivit (minus det med viktväktarna och övervikten)

Någon har skrivit en fråga på en hemsida:

Fråga:

Hur ska jag komma tillrätta med min hetsätning på kvällarna?

Jag lider av hetsätning, speciellt på kvällarna. Jag äter lagom mycket under dagarna, men jag vet att på kvällarna, när jag äter kvällsmat, är det kört: d.v.s. jag proppar i mig allt som jag har hemma: mackor, glass m. m. Jag äter fast jag är proppmätt, trots att det inte är gott till slut. Ändå ska jag ta lite extra. Jag kan inte lösa detta själv utan behöver hjälp. Jag har varit med i Viktväktarna och gått ner ca 10 kg, och jag blev som en ny människa och mådde jättebra. Men även under denna tid tog jag mig hetsätardagar då och då. Då gick jag och köpte hem allt, lika med godis, bullar, kakor, mackor och så satte jag mig och ÅT! Men sedan kunde jag hålla mig i veckor tills nästa gång.

Det är inga problem att tacka nej till fikabröd vid kaffebordet eller när jag är borta eller under dagarna. Då fungerar mitt förnuft. Men på kvällarna är jag en annan.

Nu håller jag helt på att spåra ur, d.v.s. jag äter varje kväll. Sedan går jag och lägger mig och sover för att slippa ångesten. Varje morgon tänker jag: ”Idag ska jag skärpa mig.” Och nu är jag på väg upp i vikt igen. Mitt liv kretsar kring mat. Jag aktiverar mig under kvällarna, men tillfällen att äta finns ändå alltid. Jag vore mycket tacksam, om du kunde ge mig råd och hjälp.

Svar:
Du skriver att på dagarna fungerar ditt förnuft, men på kvällarna är du en annan. På kvällarna är du antagligen trött och stressad. Därför är det bra om du kan utnyttja dina förnuftiga dagstimmar till att planera dina kvällar så att minsta motståndets lag på kvällen blir att äta klokt.

När du äter kvällsmat proppar du i dig allt som du har hemma, mackor, glass m. m. Ha i så fall inte mackor och glass och annan fettbildande och ohälsosam mat hemma. Se till att du har ingredienser till en stor och god sallad, så kan du sitta och äta länge och gott utan att det är fettbildande och skadligt för din kropp.

En hetsätare ska inte börja med att försöka gå ned i vikt. Det kommer bara att förvärra hetsätningen. Utan din första stora uppgift är att skaffa dig sunda, hälsosamma och vettiga matvanor. Gör du det, kommer vikten ändå gå neråt till en nivå som passar din kroppskonstitution.

Du skriver också att du äter och sover för att slippa ångesten. Alternativet till att döva sin ångest är att känna sin ångest. Den kan innehålla viktig information som du kan behöva för att göra riktiga bedömningar i livet. Bli nyfiken på vad som kommer att komma fram av känslor och idéer om du avstår från att proppa i dig mat. Lägg dig på sängen och rikta uppmärksamheten inåt. Var modig! Det du får fatt i är kanske inte behagligt. De obehagliga känslorna brukar klinga av efter ett tag och efteråt har man fått nya insikter och mår i allmänhet bättre.


Anmärkning: Web4Health rekommenderar att du diskuterar din självbehandlingsplan med en psykiater


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0