Den imaginäre sanningen



Jag blir ofta en aning filosofisk när jag står i duschen på morgonen - med förutsättningen att jag inte har bråttom. Just denna morgon började jag tänka på kärleksförhållanden i samband med misstro. Jag själv - i mitt förhållande med Micke som varade i 3 år - fann mig själv efter ett tag väldigt misstänksam och svartsjuk. Med stor säkerhet beror detta på att han var en sån bra försäljare... om han ljuger så bra för de stackars köparna/offren ;) så kan han väl ljuga lika bra för mig. Även saken att han aldrig kunde erkänna att någon annan tjej var snygg plågade mig eftersom jag visste att jag omöjligen - för honom - kunde vara den enda snygga tjejen som existerade. Man kan inte hjälpa om man tycker att någon är snygg... det är inte precis som att man slutar tycka när man ingår i ett förhållande.

Iaf så blev jag misstänksam och det var till och med en gång som jag gick in i en konversationslogg på Mickes dator. Det var nämligen en tjej nsom hette Wiktoria som Micke hade träffat innan mig. Micke sa att han inte varit intresserad men Johan (min kompis) sa att de hade dejtat. Detta som Johan sa har jag orsak till att misstro likaså det som Micke sa. Varför jag hade anledning att misstro Johan tänker jag dock inte ta upp här. Johan, hoppas du förstår vad jag menar?

Iaf kunde jag inte hålla mig ifrån att läsa lite av konversationsloggen och efter bara några sekunder kände jag att jag kunde bekräfta min oro. Mitt hjärta hotade att slå sönder hela mig och jag fick en sån stark ångest att jag bara ville dö. Jag kände mig så förrådd. Jag gick ner till Micke som var i verkstaden och lagade en bil tillsammans med Tommy (en kompis). Jag bad Micke komma ut med mycket stel röst och Micke måste ha förstått på en gång att nåt var väldigt fel. Jag darrade i hela kroppen men jag var i ett sådant tillstånd av chock att tårarna inte ens hade kommit på tanken att börja rinna. Jag berättade för Micke att jag hade suttit vid hans dator och "råkat" komma in på fel logg när jag skulle gå inte på en annan som jag hade pratat med för att kolla upp ett nummer - förlåt Micke för att jag ljög och jag kan säga att jag aldrig mer gjorde om det!

Micke förklarade att han bara hade skrivit det för att Wiktoria hade varit ledsen. Han hade skrivit att hon skulle ringa för att han ville höra hennes röst. Varför detta kändes som ett sådant svek för mig var därför han även brukade säga så till mig. Iaf när chocken hade släppt och Micke försäkrat att han inte menat någonting med det började jag gråta med en sådan lättnad och våldsamhet att hela hans axel blev alldeles blöt. Trots att jag blev lättad har jag aldrig kunnat släppa vad jag läste och det präglade vårt förhållande till den kanten att jag aldrig slutade vara svartsjuk.

Det jag filosoferade på i duschen nu imorse var: lita alltid på din partner. Läs aldrig sms, konversationsloggar eller mail. Tro aldrig det värsta om du får reda på att din partner har sagt något till någon av det motsatta könet... någon gång under erat förhållande har du allra troligast sagt något som - om det skulle komma fram - skulle låta minst lika illa även om det är helt oskyldigt på ett handlingsplan. Du måste inse att du inte är perfekt och inte han/hon heller. Oskyldig innan motsatsen är bevisad. Lita på varandra och prata.

Gå inte runt och låtsas att ingen annan är snygg. Visst, gå ABSOLUT inte runt och säg "åh, hon är så het" eller nåt. Håll det för all del för dig själv. Frågar hon om någon är snygg; säg att det inte spelar någon roll eftersom det faktiskt är hon som du älskar/vill vara med. Envisas hon så säg "ja" om det är så men att det faktiskt inte har någon betydelse. Säkert blir hon lite sårad men du vinner på att förebygga mot misstro i förhållandet. Jag lovar, det här är något som sliter i förhållandet så lyd mitt råd!

Jag önskar er - som är i ett förhållande - all lycka! Massa kärlek från mig ^_^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0