Kassör vs. kassörska

Nationalencyklopedin

Kassör


kassö´r
subst. ~en äv. ~n, ~er

ORDLED: kass-ör-er

· person som har hand om kassan i företag, förening e.d. vanl. förtroendevald: klubbens ~ hade spelat bort hela kassan
BET.NYANS: som yrkesbeteckning, bl.a. i bankvärlden
HIST.: sedan 1656; franskinspirerad bildn. till kassa


Kassörska


kassörska [-ö´r- el. -ö`r-] subst. ~n kassörskor


ORDLED: kass-ör-skan

· kvinna som sköter kassa i butik, på bank etc.: snabbköpskassörska

BET.NYANS: kvinlig kassör [mindre brukl.]
HIST.: sedan 1889


Min första slutsats var att jag hade fel och David och Johan hade rätt. Att kassör är en annan titel än att vara en kassörska. Jag ansåg att kassör var den manliga synonymen på kassörska medan David och Johan ansåg att kassörska var benämnelsen på både en kvinna och en man... precis som sjuksyster.

Iaf så kan man efter en första glans säga att de hade rätt och jag hade fel. Men om man kollar noggrannare så står det faktiskt att kassörska är KVINNA som sköter kassa i butik. Så frågan är ifall D och J har rätt eller om NE bara är föråldrad. För VAD kallar man isf en man i kassan?

Dessutom STÅR det faktiskt att kassörska har en betydande nyans av kvinnlig kassör. Och kolla bara på årtalen sedan. Det måste vara föråldrad. Jag skulle vilja ha en kommentar av D och J här!

Kommentarer
Postat av: Johan

NE är bara föråldrad, lr så är det så att man egentligen inte får vara kille i kassan? :D jag menar, vilken kassa väljer man om man har 1 med snygg tjej och 1 med snygg kille? :D

2009-04-14 @ 11:32:18
Postat av: David

Jag tror att allt det här är en komplott av galna kassachefer som bara vill ha kvinnliga kassörskor i kassorna. Detta eftersom, ja som Johan säger, man bara går till kassor med snygga kassörskor. Alternativt en kassa med en söt gammal tant. Nu kanske ni undrar varför. Jag med. Men jag dras lätt till sådana.

2009-04-14 @ 14:45:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0