Frankrikeresan dag 8 (8/6) - Vad kom först? Näckrosen eller rosnäckan?


Giverny - byn där Monets trädgård och hus ligger. Turisterna hägrar i fjärran


Allé i Monets trädgård


Monets näckrosdamm







Monets hus. Ja, det är Monet på trappan.


Monets fönster (man fick inte ta kort i huset)


Jag tog med mig David till affären. Efteråt åkte vi hem och vi kokade lite välling och läste saga... ;)


Hemlagat igen, nom nom


Kvällen avslutades på stammisbrasseriet med kaffe och den återkommande pepparkakan

Onsdagen blev Monets dag. Vi styrde mot Giverny där Monet bodde... vi och en massa andra turister. Vi kom överens om att han nog måste ha haft en trädgårdsmästare som hjälpte till för trädgården var inte liten. Det var olika slags näckrosor i dammen och massvis av olika blommor och träd och vad man annars kan ha i en trädgård därutöver. I huset fick man inte ta kort, men jag tog några kort ändå (såklart) tills jag fick skäll. 

Sedan åkte vi hem till Les Andelys och handlade. Inget mer vetemjöl till mig (baguette, croissant och marmelad verkar vara den enda frukostmaten som finns i detta land) så vi sket i pasta och blandade ihop lite kött och grönsaker efter lite mixtrande med stekpannan som låg i två delar. Gott gott.

För att sätta punkt för punkten på punkelipunkten så tog vi en varsin kaffe på det brassigaste brasseriet i brassestan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0